29 september 2009

Vecka 7: FOT och ge järnet!!

Jag har börjar fundera på vad man ska se fram emot när hundträningen är slut? Nästa måndag är ju sista gången och den nya kursen fortsätter inte förrän till våren.

Igår var skit ball. Det var så mycket som gick bra på banan. Jag fick möjlighet att trigga Elvis vid hälsnings momentet och det var bra, för att han måste lära att har jag sagt SITT så är det SITT.

Coachen vill fortfarande att jag ska använda mer RÖST i momentet var jag säger SITT, efter att ha busat upp Elvis. Jag tycker att jag använder mycket röst. Men tydligen gör jag inte det.. Jag måste öva på detta igen och jag måste ha med mig Nicklas så han kan höra mig. Lite frustrerande eftersom jag kan inte höra mig själv som de andra hör mig. Och jag vet att coachen säger till mig för han vill att jag ska göra det kanon bra eftersom jag själv har de kraven och därför vill jag att det ska vara kanon bra nästa vecka.

Och så var det FOT träningen. Det är ju så svårt! *skrattar*

Först övningen ska vi gå rakt från en kon till den nästa. Sätt hunden vid första konen, börja gå med höger fot och säga FOT. Sen ska vi korrigera med ett FOT så fort hunden drar, sackar eller går för långt bort åt sidan. Så ska vi sätta hunden vid sista konen.
Det gick bättre än förväntat, men jag sa till coachen att jag jobbar på det :) Sensa han något som peppa mig som fassicken och det behövdes :)

Andra momentet, skulle vi sicksacka mellan fyra koner. Jag tänkte ju då: "men.. men, vi har ju inte lärt rakt fram än?" Men det gick ganska bra de med. Fast då sa coachen att jag ska försöka säga ett annorlunda kommando istället för FOT. JAg ska säga FÅTT. Antagligen får jag kraft i ordet fot och han sa att vissa får säga fått i stället för att få igång sin hund. Hoppas det blir bättre =) Jag ska prova det idag.

I eftermiddag ska jag träffa Anna, som också går på kursen, men som har missat de två sista gångerna, så jag ska "instruera" henne i fot-kommandot. Ser fram emot att träffa henne.

Nu ska jag och Elvis ge järnet och träna som bare den och bara göra vårt absolut bästa sista träningsdagen, då vi ska få diplom och betyg =)

P.S. sa jag det att jag fick ett chips-pris igår? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar