1 september 2009

Vecka 3: Terori (Erik Wilson) - Mera SITT och NEJ och Krav - Jag är på G!!

Igår var då dax till tredje kursdagen. Jag hade med mig Nickes morsa, eftersom hon var nyfiken på denna slags hundträning.


Vi gick ett varv först och berätta om veckan som gått. Jag sa till tränaren att det känns som att Elvis trorsar mig och tar för lång tid att sätta sig och detta har inte riktigt varit ett problem innan i träningen. Tränaren mena på att när man ställer mer krav och hunden inte är van vid det så blir det så och det är bara till att fortsätta visa hunden vem som bestämmer. Vem som är Ledare och det är JAG (!). Så det är bara till att börja ta fatt i han igen!

Sen så skulle vi läsa högt.. Som om jag inte redan var ett nerv-vrak... De som inte ville slapp dock.. Vi läste i alla fall intressant läsning. Det vra text av Erik Wilson från en av hans böcker som används av Statens hundskola i Sollefteå. Jag får ta och läsa det ett par gånger till och kanske till och med "studera" det.. Vill ju att kunskapen ska sitta där i ryggraden och inte bara på ett papper.

Texten handla om Lydnad och ledarskap. Det som vi jobbar med på kursen. Det står om ledarskapet i en hundflock vilket hjälper oss människor att jobba med hunden så att den kan förstå oss och vise versa. Texten förklarar skillnaden mellan auktoritet och brutalitet. Denna biten tycker jag är ganska viktig eftersom man kan tänka sig att det vi gör på kursen (och även i vardagslydnaden) ses av andra som brutalitet, men det är det inte.

Auktoritet är att visa hunden vem som bestämmer i vår uppfostran och dressering av hunden. Vi visar det med tonfallet men även med ett fast tag i t ex nackaskinnet. Det viktiga är hur hunden reagerar på behandlingen. MArkeringen av auktoriteten/ledarskapet måste avpassas till hundens kynne. <--- VIKTIGT!

Vimåste vara ärliga mot våra hundar. Vi måste visa vårt missnöje när hunden inte t ex kommer på en inkallning. Och detta gör vi med en kraftig auktoritetsmarkering. Det är inte en bestraffning utan en markering som visar vem som är ledaren och hunden ska underordna sig. Hunden skall lyssna när vi pckar på uppmärksamhet.

Men vi ska inte bara visa att vi bestämmer. Med ledarskapet kommer tilltro, lek, tillgivenhet. Vi måste motivera våra hundar, leka och umgås hunden. Vi måste ha roligt med våra hundar!
Brutalitet är en förorsakad fysisk eller psykisk smärt på hundne som den inte förstår orsaken till. Slår vi hunden är vi BRUTALA. Brutalitet leder till att hunden blir rädd för en, krypig och osäker.

Det är lilta om vad texten handla om i alla fall :) Mycket intressant.

Efteråt var det ut p banan och träna sitt. Det gick sådär.. Elvis var inte alls uppmärksam.. Han var mycket mer intresserad av det nyklippta gräset och något annat som drog hans uppmärksamhet någon annan stans och det hade jag mycket svårt vid igår.. att få hans intresse och uppmärksamhet.. Det blev frustrerande till sist..
Det var en korreskering jag var nöjd med..och hans uppmärlsamhet belv nog lite bättre eftere det..

Jag vill ju gärna upp på toppen med Elvis. Det är jätte roligt, eftersom man har roligt tillsammans och man ser resultat. Men det känns som att jag missar något på nått sätt eller så markerar jag inte tillräckligt tydligt eller/och ofta.

Men tränaren sa att det tar tid och särskilt när man först har gått en annan skola (köttbulle-skolan) och sen ska ställa om sig. Men jag är på G och fan ta mig om jag int ska bli G!!

Jag vet.. det låter säkert jätte löjligt, men det är så fruktansvärt givande och ROLIGT så jag känner mig nästan beroende *skratt*.
Sen ska vi inte glömma att jag har inte haft en så där jätte bra vecka.. känslomässigt, så allt med mig är helt ras och jag var riktigt så där sjukligt nervös igår och det försvann inte... Förra gången var jag också nervös, men det lugna sig på banan och det blev mer en "exsited" nervösitet som kändes bra. JA jag hatar mig själv för att vara en sådan mes.. Jag borde inte vara nervös.. Gruppen känns jätte bra och alla är ju där för samma orsak.

Måste träna mer.. Måste hitta vad jag kan göra för att få Elvis fulla uppmärksamhet.. för jag vet att han kan när han vill.
"I dag är det exakt 70 år sedan en av de mörkaste perioderna i människans historia tog sin riktiga början – andra världs-kriget. Just denna dag 1939 gick den tyska armén över den polska gränsen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar