25 september 2009

Vecka 6: SITT & FOT

Denna gången skulle vi få kämpa om ett första pris och andra pris. För att tagga oss och så. Jag tänkte för mig själv, att jag kommer inte vinna något sådant pris, eftersom jag vet det finns bättre förare där, men jag tänkte ändå att nu jävlar ska jag visa att vi kan och kämpa för ett "framsteg"-chips.

Det gick bra. Jag försökte markera så fort Elvis inte gjorde som jag ville och han satt ju mycket finare, precis som jag övat med honom sten hårt hela förra veckan.

Dock ville inte nervositeten helt släppa och jag orka nog inte hela tränings passet ut, så det blev mer slappt till sist, vilket jag blir arg på mig själv för.

Hela träningen kändes väldigt bra och rolig, men så kom vi till att lära oss FOT... *suck*

Vi ska gå fram till konen. Sätta vår hund till vänster och säga FOT. Vi börjar alltid gå med höger fot. Så fort hunden går för fort eller sackar bakåt eller drar åt sidan, ska vi korrigera med kopplet och säga FOT inte NEJ. Det var inte det lättaste det, ska jag hälsa och säga. Jag ville bara säga NEJ hela tiden. Man har inpräntat det ordet så det var svårt. Sen höll jag kopplet för stramt och det tog jag till mig. Sen när hunden väl går fot är det jätte viktigt att man berömmer hunden rejält, så man måste lära sig att jobba med rösten. Nu förstår jag vad han mena när jag fick gå ut och ställa mig på fältet när jag var och titta på Tävlings lydnads träningen!

Jag skulle också ha mer Röst när jag sa sitt när vi busar upp våra hundar. Jag tycker jag har det, men det kan va att han vill ha mer styrka och inte högt?

Mina korrigeringar börja också bli bra eller bättre.

Jag fick mig ett litet chips i alla fall för att jag fortfarande är på hugget och det kommer jag inte sluta med!

Har försökt träna en del på FOT denna veckan, men eftersom jag har mycket mer jobb än jag brukar så är det svårt att hitta tid och ork att träna.
Men jag försöker.

Elvis vill givetvis inte gå FOT nu när han ska lära det på det rätta sättet, så han är som en åsna. Han vägrar gå så jag får mer eller mindre dra, dra, dra och säga FOT, FOT, FOT och ändå tittar han på mig som.. ja ni får själv klura ut resten.

Det känns tufft, men det gjorde SITT också i början om jag minns rätt? =)

Tjolahopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar