23 mars 2014

Intervallträning


Ja, då vart det dags för intervallträningen. Jag startade upp med en km uppvärmning samt styrkeövningar för ben, vader, core, bröst och armar innan jag gav mig på intervallerna.



Typ av pass: Intervaller 200 m x 5. Uppvärmning samt nedvarvning.
Längd och tid: 3,72 km och 30:48 min (sammanlagt).
Intensitet: Lagom uppvärmning. Intensiteten i intervallerna var strax under max. Kanske är det en träningssak att våga ge mer, att lära kropp och knopp att det är okej med intervaller och att hjärtat slår och luften tar slut.
Känsla under: Uppvärmningen var skön, känns som att jag har kommit en liten bit på väg där. Intervallerna var jobbiga. 200 m kändes långt och tiden låg mellan 50-55 s. Förra gången låg jag på c:a 1  min så det är säkert så att jag ev inte har mätt ut 200 m exakt, men det är en början.
Känsla efter: Det kändes riktigt skönt efteråt. Först och främst att jag genomfört det jag satt mig för och för att jag vet att det kommer hjälpa mig i längden. Sen kunde jag känna att varenda muskel i kroppen hade fått jobba och det är en fantastisk känsla!
Skavank: Lite ont i min högra fotled, men detta är inget nytt. Största skavanken är den mentala biten. Att övervinna sig själv, sina tankar, tröttheten och rädslan för känslan när luften tar slut och kroppen ger upp, vilken jag måste övervinna. Önskar jag hade någon form av mental träning jag kunde läsa/lyssna till för att jobba med tankarna.
Förhållande under passet: Soligt, lite kyligt, skönt ute med andra ord.Men ut över det så hade jag fått på mig ett par lite förstora löpartights som hela tiden ville kana ner, inte bra alls!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar