18 augusti 2009

Vecka Ett : SITT~NEJ~MOTOR~LEDARSKAP

Ja då blev det dax med Hundträningens första dag i Lydnad.
Första intrycket var possitivt, men mycket skrämmande. Jag var inte förberedd på den hårda träningen utan var inställd på godis träning som nästan alla mer eller mindre kör med. Men tji fick jag - "aldrig mer något godis!". Dock har jag varit inne på den linjen för ett tag sedan, då jag ifrågasatte godisträningen. Han gör ju bara det jag vill när jag har en godis i handen, sen skiter han ju på mig. Det var därför jag börja ta till mig Ceacar Milan's träning sätt och hundcoachen's. Jag tycker deras träning påminner en del om den träningen som jag går med Elvis nu.

Man kan ha många diskussioner om det är rätt eller fel, men det finns nog många som tycker det är fel. Jag visste inte själv om jag hade lust till att ta fatt i Elvis på det sättet för att visa vem som bestämmer och jag vet fortfarande om jag inte om jag kan eller vill. Menjag är en mes, så det är jag som måste tuffa till mig och visa vem som är boss. Annars tror jag aldrig att vi kommer få den pli på Elvis som vi vill ha. Sen är godis träning jätte bra för de hundar och ägare som det fungera för :).

I alla fall så börjavi med en timmes teori, var han berätta om grunden för utbildningen och hur de olika rasernas envishet/motorer är. Detta var så att vi kunde förstå hur mycket olika hundar kräver. Sen kunde hunden alltid fall utan om rasstandarden. på uppåt och neråt. Skalan var från 1 till 10, var 1 var en mycket mycket lågnsam hund och 10 otroligt snabb. Och då menas det inte hur fort hunden springer utan mer hur mycket den uppfattar runtomkring och hur enveten den är och hur kanske till och med dominant den kan vara. Elvis var en klar 7. Eller rättare sagt den Dansk Svenska gårdshunden.

Efteråt tog vi ut hundarna ur bilarna (ja vi tyckte om att de skulle vara inlåsta där). Vi gick i tur ordning stigen fram till fortbollsbanan och så ställde vi oss i en stor ring. Här skulle vi sedan en efter en gå in i ringen med våra hundar och gör kommandot SITT. Och då är det Lydnads-sitt och inte vardagslydnads-sitt. Det är skillnad på detta. Vi får bara säga sitt en gång och då samtidigt som vi tar fatt i halsbandet och baken på hunden och visar den SITT. Så fort han reste på sig så skulle vi säga bestämt NEJ och samtidigt visa honom SITT igen, men utan att säga sitt. Och viktigt att komma ihåg att rosa och berömma hunden så fort baken landar på marken, varje gång. Det var inte lätt.. Elvis är inte van vid hårda tag och KRAV, och särskilt inte från mig. Vid första försök börja han nafsa mig i armen.. Men jag fick reda på att jag jobba hårt, men var för snäll och otydlig. En annan kände sig jätte sträng, men tydligen är jag inte det. Så det ska jag jobba med.

Sen så får vi inte använda sele mer. Det är också en stor förändring. Eller det blir det då Elvis alltid har gått med sele, mer eller mindre. Halvstryp till vardagen och helstryp till träningen. Men vi ska bli visade först hur man använder sig av helstrypet, så vi inte skadar Elvis.

Jag träna med Elvis idag och han börja nafsa igen vid sista försöket. Men jag gav mig inte och han satte sig till sist. Föresten så tar det 6 veckoer att lära sin hund SITT och då är det inte bara sitt utan , man ska kunna dra och slita i honom utan att har rubbar p sig, samt andra hundar och katter ska kunna vara i närheten och han ska inte bry sig. Det kommer bli tufft.

Har jag missat något?

Det dyker upp frågor till tränaren efter träningen, som "Hur ofta och hur länge ska man träna sitt kommandot mellan de olika träningearna?".

Ah just det.. och så får den som har jobbat bäst med sin hund varje träning, ett litet pris. Antagligen bara strunt grejer, men bara för att visa att du har jobbat bra idag. Igår fick en ägare priset, som har en Grand Dan-något-valp, som tydligen var lite mesig av sig, men hon fick jobbat fram självtillit hos under underkvällen.

När kursen är slut om 8 veckor så får vi ett betyg på skala 1 till 10, var 5 är godkänt. Jag tror jag får en 5'a..

Nu är det daxs att käka lite frukost och sen brodera med lite ER på TV'n, innan jag ska hämta min lilla prinsessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar