29 maj 2014

Över milen för första gången!

Allt var perfekt i onsdags. Vädret, humöret, känslan, vilan innan, maten och drycka dagen innan och själva dagen vi (jag och mi PT) skulle springa Kraftprovet som jag ju tränar inför sedan i februari/mars.

Vi skulle träffas kl 9, men missförstod varandra så vi kom inte igång förrän 9:20. Det har runt 13 grader. Sol men blåsigt. Perfekt! Jag kände mig pigg och positiv. Jag hade inte tränat på fyra dagar efterso jag hade bestämt mig för extra vila pga knät och pga att viskulle jogga nästan 12 km och detta skulle vara första gången för mig.
Kände mig stark hela första halvan. Återhämtningsdelen från Strömslund och ända ner till Kärleksstigen var fantastiskt underbar, men sen blev det jobbigt. Det går lite upp och ner genom hela stigen, sen kommer fem-trapps-backen i Gamle Dal och avslutas med backen upp till Slusscaféet. Detta är den mest kritiska biten på hela rundan och det handlar korta, jobbiga intervaller där det går uppför. Den jobbigaste, fem-trapps-backen, tar 60 sekunder att komma uppför. 1 minut. Det är ingenting.

Den sista km:n hade jag energi undangömd och orkade öka tempot en del med lätta steg och pigga ben. 11 600 m, nästan 12 km, över en hel mil (!).

High-five:ade ned PT: när klockan pep på 10 km. "En mil! Nästa mäl är två mil!", sa hon.

Ja, halvmaran nästa och jag vet att det är fullt möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar